Toiletvoorzieningen op school en in de kleuterschool
Kindertoiletten in scholen en kleuterscholen moeten voldoen aan bepaalde eisen en parameters, die zijn vastgelegd in de wet.
Deze parameters bepalen niet alleen het aantal toiletten, maar ook hun afmetingen, de hoogte van hun locatie of de algemene infrastructuur van schoolgarderobes en hygiënische en sanitaire ruimten waarin de toiletten zich bevinden.
Het ontwerpen van toiletten in scholen en kinderdagverblijven
Bij het ontwerp van hygiëne- en sanitaire ruimten moet rekening worden gehouden met hun bestemming. Kinderen - vooral in de kleuter- en lagere schoolleeftijd - zijn veeleisende gebruikers.
Daarom streven ontwerpers van ruimtes in scholen en kleuterscholen ernaar om een vriendelijke ruimte voor hen te creëren, waarbij de kleur en het algemene uiterlijk van de ruimte belangrijk zijn en elk element is aangepast aan de leeftijd van het kind. Dit is niet anders in het geval van schoolkluisjes of toiletten.
Tegelijkertijd moet infrastructuur die ontworpen is voor kinderen en jongeren voldoen aan bepaalde normen, parameters en onderdelen gebruiken die gecertificeerd zijn om de veiligheid van de allerkleinsten te garanderen.
Voorbij zijn de dagen dat gangen met schoolkluisjes er intimiderend uitzagen en gemaakt waren van metaal, een materiaal dat een potentieel gevaar vormde voor leerlingen.
Hetzelfde geldt voor hygiëne- en sanitaire voorzieningen, die aan bepaalde eisen moeten voldoen, maar ook aantrekkelijk moeten zijn voor leerlingen (vooral kleuters en kinderen in de lagere klassen). Een aangename omgeving minimaliseert stress en maakt een school of kleuterschool toegankelijker.
Bovendien moeten ze absoluut worden aangepast aan de leeftijdsgroep, zodat het gebruik van de wastafel bijvoorbeeld geen probleem vormt voor peuters. Ontwerpers van toiletten voor scholen en kleuterscholen staan voor een uitdaging, omdat het resultaat toiletten zullen zijn die voldoen aan de eisen van de huidige regelgeving, maar ook aan die van de kinderen.
Er mogen zich geen situaties voordoen waarin kinderen geen gebruik willen maken van het toilet of hun handen willen wassen omdat de infrastructuur niet bij hen past. We mogen niet vergeten dat het hier gaat om de hygiëne, gezondheid en veiligheid van kinderen, dus zowel de toiletten als de schoolkluisjes in de kleedkamers en andere hygiënische en sanitaire ruimtes moeten toegankelijk, maar ook betaalbaar zijn.
Wettelijke vereisten in verband met het ontwerp van toiletten in scholen en kleuterscholen
De wet definieert in de eerste plaats de hygiënische ruimte, zoals toegang tot stromend en warm water, evenals wasvoorzieningen en toiletpapier of handdoeken (eventueel elektrische drogers). De voorschriften specificeren ook het aantal toiletten en wastafels dat per leerling moet worden voorzien.
Helaas worden veel leerlingen in scholen maar al te vaak geconfronteerd met verwaarloosde toiletten die niet aan de eisen voldoen - vooral op het gebied van netheid, beschikbaarheid van hygiëneproducten en toiletten waar de spoeling vaak uitvalt.
Schooldirecteuren bagatelliseren dit probleem soms, ondanks het feit dat hygiëne- en sanitaire voorschriften bij verordening zijn vastgelegd.
Sanitaire voorschriften voor scholen en kleuterscholen
Sanitaire ruimtes moeten beschut zijn tegen slechte weersomstandigheden (bescherming tegen bevriezing en aangename gebruikstemperatuur).
Het ontwerp en de indeling van de sanitaire ruimten zorgen voor een aangename en comfortabele omgeving die rekening houdt met privacy, eenvoudig onderhoud, controlemogelijkheden, goede verlichting (200 lux), enz.
Het ontwerp van de ruimtes moet zorgen voor voldoende ventilatie. Ventilatieopeningen kunnen onder de deur worden geplaatst op een hoogte van maximaal 10 cm of boven de deur op een hoogte van meer dan 1,90 m.
De oppervlakte, de hoogte en het luchtvolume van de sanitaire ruimtes zijn zodanig dat leerlingen zich onder alle omstandigheden comfortabel voelen. Daarom moeten de ruimtes minstens 2,50 m hoog zijn (voor het gedeelte waar mensen staan).
Het is wenselijk om een rasterruimte van minstens 60 cm breed en 90 cm diep te voorzien waarin het urinoir geplaatst kan worden. De breedte van 60 cm wordt gemeten tussen de scheidingswanden, die maximaal 50 cm diep zijn en voldoende privacy bieden.
Naast de diepte van de scheidingswanden bevat de diepte van 90 cm ook ruimte voor het urinoir. Naast deze ruimte moet er ook een overgangsruimte zijn om de urinoirs te bereiken zonder andere gebruikers te storen.
Elk sanitairblok heeft minstens één aangepast toilet geschikt voor mannen/jongens en vrouwen/meisjes of één unisekstoilet.
Locatie
De locatie van de toiletten is logisch en functioneel en houdt rekening met het piekgebruik in de buurt van de leefgebieden tijdens de pauzes (binnen- en buitenspeelplaatsen, kantines, enz.).
- Hoe jonger de leerlingen, hoe dichter de toiletten bij activiteiten, speelactiviteiten, open of overdekte speelplaatsen zijn.
- Het is mogelijk om een extra kleine sanitaire installatie te voorzien voor elke vleugel van het gebouw en in gebouwen met verschillende verdiepingen per vleugel van het gebouw of eventueel per verdieping.
- Toiletten in de gebouwen kunnen niet rechtstreeks verbonden worden met de eetzaal/refter. Daarom moet er altijd een luchtsluis zijn tussen de betreffende toiletruimtes en de eetzaal/refter.
Afmetingen voor een standaardtoilet
- De afmetingen bij voltooiing van de toiletruimte moeten ten minste 0,80 m bij 1,20 m zijn met een naar buiten openslaande deur.
- Deze deuren zijn voorzien van vrije/bezette sloten die in geval van nood door iemand van de school van buitenaf geopend kunnen worden (niet door leerlingen).
- Vergeet niet om voldoende ruimte te voorzien voor hygiënische afvalbakken in meisjes- en vrouwentoiletten. Zorg ook voor dergelijke afvalbakken in sommige toiletten van basisscholen, in de buurt van de wastafels.
Afmetingen van het aangepaste toilet (MIVA)
- De afmetingen van de behuizing van een aangepast toilet moeten minstens 1,70 m bij 2,25 m zijn, zodat er een ruimte van minstens 1,65 m bij 2,20 m overblijft na afwerking van de muren en rekening houdend met de ruimte voor plinten. Installeer minimaal een deur aan de korte kant. Het aangepaste toilet met twee vrije verschoonruimtes is na voltooiing minstens 2,20 m bij 2,20 m groot.
- De deur heeft een vrije doorgangsbreedte van minstens 0,90 m en opent naar buiten. Een horizontale handgreep aan de binnenzijde van de deur vergemakkelijkt het openen en sluiten.
- In de toiletruimte moet zich ten minste één vrije draairuimte met een diameter van 1,50 m (bij de toiletpot en de wastafel) buiten de sanitaire ruimte bevinden. Als dit niet mogelijk is, mag de vrije draairuimte de ruimte voor de wastafel overlappen als deze rolstoeltoegankelijk is.
- De afstand van de voorste rand van de toiletpot tot de afgewerkte muur erachter is 0,70 m (voor een wandcloset is een verlengstuk of een uittrekmodel nodig). Voor de toiletpot moet er minstens 1,20 m vrije ruimte zijn. De vrije ruimte tussen de toiletpot en de wastafel (of andere armaturen) moet minstens 0,90 m breed zijn.
- Ten minste één zijde van de toiletpot moet een vrije overstapruimte van ten minste 0,90 m breed hebben. De hoogte van de toiletpot inclusief de toiletbril moet 0,50 m zijn. Aan beide zijden van de toiletpot zijn beugels aangebracht.
- Het toegankelijke toilet moet een rolstoelcompatibele wastafel hebben met een vrije ruimte onderin van ten minste 0,70 m hoog, ten minste 0,90 m breed en ten minste 0,60 m diep. Als de wastafel zich in een hoek bevindt, moet de afstand van de hartlijn van de wastafel tot de hoek ten minste 0,50 m bedragen.
Aantallen
Bij het bepalen van het aantal toiletten (toiletten en urinoirs) voor leerlingen moet rekening worden gehouden met het maximale aantal leerlingen dat zich op een bepaald moment in de school bevindt.
De beschikbaarheid van voldoende goed functionerende, schone en goed onderhouden toiletten is vooral belangrijk om verkeersopstoppingen tijdens piekuren te voorkomen.
Aanbevolen:
- één individueel toilet per 15 meisjes
- één individueel toilet per 25 jongens
- één urinoir per 15 jongens (urinoirs mogen vervangen worden door individuele toiletten)
- één wastafel per vier toiletten of urinoirs
- Voor jonge kinderen: met ten minste één toiletpot per toiletblok (bijvoorbeeld op een hoek), zorg voor meer ruimte voor en naast de pot zodat een kinderwagen of rolstoel geplaatst kan worden en er meer ruimte is voor hulp.
Toiletcabines en lockers - ALSANIT
Wij ontwerpen en produceren wc-cabines en schoolkastjes rekening houdend met normen, eisen en geldende goedkeuringen.
Onze oplossingen bestaan uit vele innovatieve oplossingen die speciaal voor scholen en kleuterscholen ontwikkeld werden. Bovendien hebben we het grootste materiaalassortiment op de markt: metalen, spaanplaat- of HPL-kasten.
Voor scholen raden we meestal metalen kasten met HPL-fronten aan, die niet alleen bestand zijn tegen mechanische schade en vocht, maar ook in verschillende kleuren kunnen worden gebruikt - wat vooral belangrijk is voor schoolgaande kinderen.
Neem contact met ons op, samen ontwerpen we de sanitaire en hygiënische infrastructuurelementen voor je school of kleuterschool.